Breviar în vremuri de *molimă*

Iată-ne ajunși într-o nouă etapă istorică, marcată de virusul ce nu a infestat numai învelișul biologic al omului, ci și cel legat de mentalitate. Virusul a evoluat de la o formă pur naturală într-una cu transpuneri în social, evidențând încă o dată, fără să ne surprindă, cum o stare aparent critică declanșează reacții haotice din partea societății.

Un aspect fundamental pe care noul Coronavirus l-a influențat este, desigur, noua arhitectură economică. Măsuri recent adoptate se axează acum pe inserția prioritară a unor bunuri necesare prevenirii infectării cu noul virus. Cu toate acestea, poziția pe care unii oameni și-au construit-o pe parcursul evoluției acestei pandemii este cel puțin discutabilă.

A râde sau a plânge, aceasta este întrebarea…

 Psihologia cumpărătorului și reacțiile acestuia în contact cu diverse situații care s-ar interpune, în mod ipotetic, între persoana sa și bunăstare, au evoluat într-un mod demn de a crea confuzie celor care reevaluează situația. Să râzi sau să plângi? Asta este o întrebare recurentă, aici, la noi. De vină ar fi, să zicem, procesul de autoconservare. Zestre de la mama natură, el este fundamental pentru supraviețuire. Concretizarea lui ia, însă, formele cele mai curioase, aproape teatrale: de la cumpăratul excesiv de produse alimentare și de uz igienico-sanitar până la manifestări bizare și violente. Rafturile magazinelor din întreaga lume sunt golite frenetic, unele supermarketuri din Marea Britanie au început să raționalizeze produsele, în timp ce în Franța s-a început naționalizarea măștilor. Recent, în Hong Kong s-a produs un adevărat jaf de role de hârtie igienică. Australia se confruntă, de asemenea, cu încăierări în supermarket-uri, ce s-au încheiat adesea prin intervenția autorităților.

Cumpărăturile, imersiune a psihologicului în economic, cu conotațiile umoristice de rigoare…

Panica a cam acaparat mințile oamenilor, motiv pentru care este necesară cultivarea unei atitudini raționale și sănătoase, care să asigure securitatea noastră și a celor din jurul nostru. Faptul că achizițiile și cumpărăturile din această perioadă au început să echivaleze cu cele de dinaintea Crăciunului este alarmant.(Nu se justifica nici atunci, dar măcar ne-am obișnuit cu un asemenea scenariu). În acest context, iată câteva sfaturi esențiale în timp ce-ți faci cumpărăturile, că #AsteaAșaSeFac:

  • Evită transportul public pe distanțe mari și fă-ți cumpărăturile la magazinul de lângă casă.
  • Nu ieși în public decât dacă chiar trebuie!
  • Sunt mulți oameni în magazinul ăla din vecini? Așteaptă liniștit afară, până se mai golește, la cel puțin 1 metru distanță față de ceilalți;
  • Când îți alegi produse neambalate, pune-ți neapărat mănușile alea din plastic de la magazin, pe care să nu uiți să le arunci la coș imediat ce termini treaba; așa te fereșți de neplăceri și pe tine, și pe alții;
  • Cumpără doar strictul necesar, magazinele au destulă marfă în depozit și se aprovizionează întruna;
  • Dacă poți, evită plata cu bani cash; cardul te expune mai puțin la viruși;
  • Și când pleci, și când revii acasă, spală-te pe mâini cu apă și săpun, câte cel puțin 20 de secunde.
  • Curăță-ți des telefonul, dar nu cu spirt sau clor care ți se poate strecura printre taste și te lasă fără jucărie, ci cu un șervețel antibacterian.

În haosul creat de această pandemie, mai important decât orice este să ne păstrăm cumpătul și să ne informăm din surse sigure cu privire la cum mai merg lucrurile, aspecte de bază când vine vorba de gestionarea unei situații critice. Covid-19 nu este nici circ mediatic, nici apocaliptic distrugător al omenirii. Ne înarmăm, dacă trebuie, cu cizme de pescar, pelerină impermeabilă de erou și niște măști ca pentru o vizită tipică la Cernobîl, și cu tupeu înainte. Bine, a se adăuga și declarația la pachet. Pace și măsură! Nimis ultra…

(sursa imagine principala: Costel Patrascan)